Picture 013

Hva er en kiropraktor?

En kiropraktor er spesielt utdannet til å behandle kroppens muskler og ledd med hendene. Derfor kan en kiropraktor finne smertekilder i senefester, muskulatur, ledd og skjelett som kan forårsake dine nakke-, rygg- eller korsryggsplager.

Utdannelse

Kiropraktikk er et 5 årig studie. Deretter har du 1 år som turnus før du får godkjent autorisasjon som kiropraktor i Norge. Kiropraktikk er en integrert del av det etablerte helsevesenet.

Hvordan kan en kiropraktor hjelpe?

Dersom du har ryggplager, lokalisert i nakke, midtrygg, korsrygg eller bekken anbefaler vi at du oppsøker en kiropraktor som kan hjelpe deg med å redusere disse plagene. Ryggplager er den vanligste årsaken til at folk oppsøker kiropraktor.

Andre vanlige årsaker til at folk ønsker behandling hos kiropraktor er: prolaps, isjasplager, hodepine, svimmelhet, smerter i ekstremiteter (skulder, albue, håndledd, hofte, kne og/eller ankel).

Har du smerter/symptomer  som du er usikker på om  kiropraktoren er riktige plassen for å oppsøke hjelp? Ta gjerne direkte kontakt med oss på telefon for en uforpliktet samtale. Gjennom sin utdannelse tilegner kiropraktorene seg en teoretisk og praktisk viten, for å ta stilling til hvorvidt nettopp du er egnet til kiropraktorbehandling.

Hos oss trenger du ikke henvisning

Vi er offentlig godkjente kiropraktorer og fungerer også som primærkontakt. Dette innebærer at du som pasient kan komme direkte til oss uten legehenvisning. Kiropraktoren kan sykemelde, samt henvise til spesialist, fysioterapi og rekvirere til røntgen, ultralyd, CT og MR undersøkelse. Vi samarbeider også med lokale fysioterapeuter, akupunktører, massør og røntgeninstitutt.

Kiropraktikk

• Omfatter diagnostikk, behandling og forebyggelse av plager i bevegelseapparatet og nervesystemet.
  • Som behandlingsmetode, har som målsetting å gjenopprette normal funksjon i bevegelsesapparatet og nervesystemet når feilfunksjoner har oppstått.
  • Ordet kiropraktikk er av gresk opprinnelse og betyr «å behandle med hendene».